Recenzii

Marius Ghilezan, Ţigara unui viitor de paie, Cu o prefaţă de Doina Uricariu, Editura Corint, Bucureşti, 2011, 128 p.

Îl ştiam pe Marius Ghilezan drept comentator – mai întâi politic, apoi şi cultural –, reporter feroce şi blogger frenetic, care iată a glisat de la fenomenul politic la cel cultural. Mărturisesc că ultima postură în care ma-ş fi aşteptat să-l întâlnesc era cea de poet. Să fiu limpede. Nu vorbesc însă de simpla postură de autor al unei cărţi de poezie, pentru că mulţi îşi pot aroga o asemenea poziţie, mai degrabă din orgoliu decât din talent, ci de cea de poet
autentic, cum excelent argumentează Doina Uricaru în prefaţa volumului „Ţigara unui viitor de paie”. Şi, totuşi, la ultima ediţie a Târgului de carte Bookfest, între multele surprize plăcute de care am avut parte a fost şi aceea a primirii – din chiar mâinile poetului – acestei cărţi de poezie veritabilă, al cărei ton oscilează între pamflet şi rugăciune,
între imprecaţie şi cele mai duioase sunete ale psalmilor. Dacă termenul nu ar fi compromis de atâtea conotaţii, problematice sau de-a dreptul dubioase, aş spune că Marius Ghilezan este un poet angajat. Nu-l aflăm însă de partea unor cauze partizane ori a unor personaje ce se dovedesc mai mereu funeste, ci de partea unor repere valorice, a învinşilor istoriei şi a celor nedreptăţiţi de aceasta. Iată, frumoasa formulă din titlu este ultimul vers dintr-o poezie ce evocă compromisul de la Yalta, care a făcut prizoniera totalitarismului roşu cam o jumătate din Europa. Aş vrea însă să fiu cât se poate de limpede – Marius Ghilezan scrie aici poezie, nu „teze  şi antiteze“, abordează aşadar temele mari ale istoriei şi pe cele mai mici ale biografiei cu uneltele poetului, nu ale jurnalistului sau, Doamne iartă!, propagandistului. Eu îl felicit pentru ceea ce îi iese în final, pentru că este una dintre zonele cele mai dificile şi mai riscante pentru orice autor de poezii – e ca şi cum ai dansa pe sârmă cu mâinile legate la spate!
(Liviu Antonesei, „Tmpul”, august 2011)

Mesaj de suflet de la Ion Zubaşcu ( o lună înainte de a muri, aprilie 2011)

Marius, ţi-am citit azi versurile, cum am zis.

Scrii o poezie contra curentului şi contextului general, in care rafinamentul formei se confundă cu conţinutul. Spre deosebire de acest context minimalist, în cazul versurilor tale, ele au un mesaj clar, distinct, vehement, forma e subsidiară mesajului şi îl slujeşte cu bun simţ şi chiar umilitate, din interior. Scrii o poezie directă, brechtiană, cu accente pamfletare de multe ori şi un limbaj frust, cu cruzimi jurnalistice. Cred că ţi-ai putea contura un teritoriu propriu, cu şansa delimitării unui culoar accentuat original, în contextul pulverizării generale, dacă ţi-ai selecta subiectele poemelor astfel încât ele să fie circumscrise unei teme centrale (pamfletul politic, să spunem), care să focalizeze în jurul ei celelalte idei şi reverberaţii.

  Cu bucurie, Ion Zubascu

Cum poate fi cumpărat Marius Ghilezan

Marius Ghilezan este genul de om căruia, dacă îi zici să stea jos ca să se odihnească, după un timp, începe să bâţâie din picioare şi să se foiască. Inactivitatea îl stânjeneşte, are nevoie să circule, să-şi dea cu părerea, să-şi clameze prezenţa. Este direct, fără zorzoanele preţiozităţii, cu un instinct nativ al comunicării, al legării de prietenii. Cu inşi ca Ghilezan viaţa primeşte culoare, alerteţe, se ridică din hăul scremerii sterpe. N-ai cum să te plictiseşti lângă el, pasionalul din scrierile despre fotbal, din gazetăria politică, din proză şi, mai nou, din poezie. Continuare, aici! (Alexandru Petria, Şoim Press, 18.06.2011)

Adevărul nespus

Doctorul Ghilezan a fost ani multi medicul echipei Poli Timisoara, un om cunoscut si respectat acasa, in oras. Marius , fiul lui. mi-e prieten de prea multi ani de zile si adeseori tata, cind ajunge pe aici, pe la “mitici” ma intreba de el…. Marius m-a convins sa scot “Amintiri in alb-negru”… Marius inca mai crede ca Herta Muller ar stringe mai multi oameni in piata Operei decit Nicolae Guta…

Saptamina viitoare Marius Ghilezan isi lanseaza o carte de poezii…”Tigara unui viitor de paie”… La Lugoj, la Caransebes, la Timisoara la Arad…I-am citit poemele si am sa-i rog pe cei ce vor fi la lansarea lui sa nu-i dezvaluie adevarul…Lumea lui Marius e alta, el e convins ca Herta Muller e mai mai celebra decit sotii Lis…Nu-i spuneti adevarul. Lasati-l sa creada asta !

O chestiune de opţiuni şi unghiuri

Când am început să citesc volumul lui Marius Ghilezan, am reuşit să realizez două sinapse culturale de mare efect, ambele provenind din spaţiul mioritic. Din punct de vedere poetic, timişoreanul mi-a adus aminte de una dintre primele mele experienţe legate de poezia contemporană şi anume, volumul Moartea citeşte ziarul a lui Mircea Dinescu. De asemenea, am găsit un corespondent şi în muzica rock actuală, mă refer aici la albumul de debut al clujenilor de la Lună Amară (foşti Tanagra Noise), Asfalt, apărut în anul 2004.
Pornind de la aceste două premise, volumul lui Marius Ghilezan a curs bine cu poporul întreg care aşteaptă papagalul să-i citească destinul.
Există mai multe tipuri de istorie pe care le serveşte autorul. Una dintre ele, poate cea mai dureroasă este o istorie a cinismului, pe care o regăsim în poemul Memoria.

mai mult pe Retro-romantic

Poezia în vremuri tulburi

01 Jul 2011 Categoria: Cultură de Andreea Medinschi-Niculescu

01_iul_marius_int_m1_ls00028814-25-00 Hoţia la români” sau „Furia”. Sunt doar două dintre volumele semnate de scriitorul timişorean Marius Ghilezan. După ani în care scriitorul, dar şi consultantul politic Marius Ghilezan a surprins realitatea în proză, acum el aduce în faţa publicului prima sa creaţie în versuri: volumul „Ţigara unui viitor de paie”. Despre acest volum, dar şi despre rolul poetului în societatea contemporană – într-un interviu cu Marius Ghilezan.

Țigara unui viitor de paie

Înainte de toate: cam unde se situează poetul român azi? care e condiția lui? se târâște baudelairian de-a lungul trotuarelor proaspăt bordurate? visează la paradisuri pierdute scrijelindu-și nema putirința în cărnuri? se bombasticizează, își unduiește baroc slova ca iedera în jurul ideii sugrumată de atâta frunziș supraparfumat? își arogă statutul de poet naiv, înșiruitor de mărgele metafizice pe ață subțire? La o primă înmuire a degetului în empiric observ o supraviețuire concomitentă a categoriilor de mai sus și a altor câtorva, există poetul, poetesa de hi5 (nu știu dacă mai există hi5 anyway), versetarul de moment and so on. continuare, aici!

La buticul cu filme şi cărţi

duminică, 7 august 2011

Țigara unui viitor de paie

Înainte de toate: cam unde se situează poetul român azi? care e condiția lui? se târâște baudelairian de-a lungul trotuarelor proaspăt bordurate? visează la paradisuri pierdute scrijelindu-și nema putirința în cărnuri? se bombasticizează, își unduiește baroc slova ca iedera în jurul ideii sugrumată de atâta frunziș supraparfumat? își arogă statutul de poet naiv, înșiruitor de mărgele metafizice pe ață subțire? La o primă înmuire a degetului în empiric observ o supraviețuire concomitentă a categoriilor de mai sus și a altor câtorva, există poetul, poetesa de hi5 (nu știu dacă mai există hi5 anyway), versetarul de moment and so on.

Nu cred să existe un curent poetic pe teritoriul romînesc la ora actuală, românul s-a născut poet, o suprapopulare poetică deci, și nu extrapolez axioma populară ci trag concluzii pe fond real, uitați-vă numa la ce se întâmplă pe hyperliteratura. Bun, avem poeți, mulți, cum delimităm calitativ slova, cum cântărim și cum alegem, cum identificăm poetul și penița sa, adică stilul. Poezia lui Marius Ghilezan nu pare să aparțină categoriilor menționate, ci ea cutreieră cărări palimpsest, merge pe urmele unui pribeag martir și îi adună os cu os moaștele memoriei. Frânturile sunt puse cap la cap, încropite cu ligamente-pamflet, cu cartilaje actuale, perforate de-atâta fotbalosophie, de-atâtea goluri date la poarta nepăsării. Ținând cont de experiența jurnalistică a autorului, versul său e unul gazetăresc, intruzionat de axiome proaspete cu potențial de sedimentare în mentalul colectiv:

{exemple:
cititul feței e o lectură obsesivă
un loc de verdeață unde cântă pruna-n strună
memoria se așează pe creier ca niște felii}

de o voce imperativă, militantă, de glasul elogiului adus unui trecut martiric îndreptățit la reveranțele prezentului. O poezie-trezie, în egală măsură nostalgică, ce se agață de tarele unei bucăți de prezent înzorzonată până peste poate, o poezie pârghie, o poezie cric pentru roata unei națiuni sedentare. La o așa conștiință națională fudulă de urechi nu știu dacă o poezie pamfletară poate aduce schimbarea, nu știu dacă poate măcar instiga, dar uzanța ei ca ceas deșteptător e o performanță în peisajul poetic vitraliu, prin ea trece o lumină apusă, o lumină ce aprinde țigara unui viitor de paie.

Duhnește pădurea,
adâncurile miros greu,
trafic de organe,
incest,
sperjur,
mitocănie,
atâtea frunze cât să pui de-un marș.
iar răul să-l mesteci
în borhotul vremii. 
Marș

Patimă, m-ai făcut să ard în țoale violete,
O viață am dedicat religiei și chiar o moarte, morții.
La idolii tăi m-am închinat ca un nebun fără sânge.
Ia furia mea, acum sunt violet pe deplin.
Violet pe deplin

Când te rugam ceva,
Mă puneai să-ți număr indienii de pe spate,
când te sărutam,
ziceai că miros a usturoi,
când săream pe tine,
ziceai că-s balenă,
dar nu te deranja portofelul:

dimineața 
eram cu mult mai ușor.
Refuz

Ana către Manole:
ai mere?
-Am o părere.

fă-te că te faci zid,
în calea atacului meu 
și lasă-mă să marchez
când te scap 
în poarta stelelor. 
Balada 

……………………

Din atâta-mpărechiere şi impreunare,
Tu ai ieşit tâlhar de drumul mare.
Na! ţine o ţigare.
(Tudor Arghezi, Fătălăul)

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s